startpr, startpragency, start pr, start pr agency, razvan popa, răzvan popa, razvan eugen popa, răzvan eugen popa, marketing, digital, marketing digital, content, comunicat de presa, comunicat de presă, comunicate de presa, comunicate de presă, editorial, marketing online, content online, foto, video, business, business planing, media content, pr, relații publice, relatii publice, public relation, wordpress, site wordpress, website wordpress, news alert, media training, agenție de publicitate, agentie de publicitate, publicitate, blog, blog digital, clip video, video content, comunicare, comunicare digitala, comunicare digitală, comunicare online, facebook, social media, mass media, instagram, youtube, online marketing, social media marketing, grafica, grafica, imagini profesionale, design foto, foto design, editura, ebook, e-book, carte, carte digitala, ramai cu mine pentru totdeauna, canva, carte, isbn

Chiar ai nevoie de editură pentru a publica o carte?

Se ia una bucată roman. Bun, rău, nu contează. Important este că ție-ți place rezultatul final. Apoi, se face o listă cu aproximativ 80 de edituri din întreaga țară, se trimite fiecăreia un e-mail pentru a afla disponibilitatea de publicare sub semnătura unui autor debutant și, bineînțeles, condițiile. Răspund vreo 20. Trimiți manuscrisul. Majoritatea este de acord s-o facă, dar numai în regie proprie, adică pe cheltuiala ta. Ce faci acum?

Acestea sunt datele problemei. Iar mie mi-a trecut prin minte o întrebare: Care este mai exact rolul editurilor? Nu al tipografiilor, ci al editurilor?

Argumentez.

În naivitatea mea, credeam că o editură vine cu o anumită strategie pentru fiecare autor ce dorește să publice. Dacă ești J. K. Rowling, ți se publică și fără să ți se fi citit manuscrisul și poate ți se dă chiar bani ca să accepți să imprimi numele editurii pe coperta cărții tale. Însă un autor debutant este dispus să facă compromisuri uriașe. Dacă, spre exemplu, îi iei un procent de 80% sau 90% din încasări, ceea ce este de înțeles, măcar asumă-ți o corectură și asigură prezența în librării (se pare că nu toate fac asta). În realitate de fapt ești pus în fața situației să-ți plătești singur totul de dragul de a pune o poză drăguță pe Instagram și să vadă lumea, chipurile, că ești cineva. ISBN este o mare cacealma ca să-ți ia ochii, deoarece codul se obține gratuit (click aici pentru detalii). De asemenea, nu este de ajuns să ți se pună în brațe cartea proaspăt ieșită din tipografie, fiindcă orice produs nu se vinde fără o strategie de promovare.

Repet: Scriitorii debutanți chiar au nevoie de edituri pentru a publica?

Digitalizarea nu reprezintă un punct forte al României și cred că ești de acord cu mine. Sunt convins că nu există lună în care să nu te lovești în viața cotidiană de casierii, bonuri fiscale, facturi tipărite etc. Dacă ai o mică afacere, atunci știi prea bine că ești obligat de legislație ca unele documente să le păstrezi în arhivă chiar zeci de ani.

Ești creator de conținut? Nu te lăsa descurajat de refuzurile editurilor. N-ai nevoie de o colaborare avantajoasă unidirecțional. Din fericire, în zilele noastre există platforme internaționale renumite și specializate în ceea ce tu ai nevoie, fără intermedieri și oferindu-ți control asupra contului și încasărilor. Te va costa numai un mic procent atunci când îți vei transfera banii. E mult mai avantajos decât în cazul editurilor. Cel mai important este ca tu să crezi în produsul tău. Oricât de slab ar fi, amintește-ți că ai nevoie NUMAI de o strategie de marketing eficientă și constantă pentru a vinde. Câte exemple de lucruri prost făcute știi ajunse virale? Multe, nu? Iar dacă vrei cu adevărat să câștigi, atunci publică în limba engleză. N-ar trebui să te încânte existența în librării a unei cărți scrise de tine atâta timp cât partea ta din contract nu acoperă nici măcar coșul de la supermarket dintr-un weekend…

Scriitor înseamnă mult mai mult decât o carte tipărită. Poate fi vorba despre orice al cărui început constă într-o pagină Word. Când ai pus ultimul punct și ai apăsat butonul de publicare ai devenit automat un creator de conținut. Go for it! Îndrăznește și ignoră hate-ul. Nu trebuie să iasă perfect. Dacă în prezentul nostru nu se mai găsesc în locuințe biblioteci pline cu cărți pe rafturi, crezi că viitorul va constitui o revenire la mentalitatea generațiilor anterioare? Acordă o atenție sporită acelui accesoriu de câțiva centimetri care încape în buzunar. Trebuie să fii în cloud. E mai rapid. E mai accesibil. E mai simplu. E mai profitabil pentru tine.

Romanul pe care l-am publicat mi-a adus vânzări rapid, încă din prima zi. În plus, am control total asupra contului meu. Machetarea cărții n-a fost dificilă; am folosit Canva datorită multiplelor posibilități de personalizare astfel încât la final să nu fie numai un text negru înșirat pe o banală foaie albă. Dacă nu știi cum, contactează-ne. Te vom ajuta!

Start PR Agency este o platformă dedicată persoanelor aflate la început de drum în business, care au nevoie de susținere în promovarea bunurilor și serviciilor comercializate. Ce e special la ea? De obicei, atunci când bați la ușa unei firme ți se spune clar prețul, iar tu ai numai două opțiuni: accepți sau nu. Ori, noi știm că startul vine la pachet cu constrângeri financiare, iar atunci riști ca o idee bună să se irosească din cauza lipsei banilor. Continuând exemplul cu publicarea romanului, oferta minimă primită de la o editură a fost de circa 2.500 lei pentru 100 de exemplare. E mult? E puțin? Totuși cred că e mai avantajos pentru tine ca TU să fii omul care decide cât să investească într-unul din produsele sale digitale. Formularul nostru de contact îți oferă câteva repere despre lucrurile la care ne pricepem. Trimite un e-mail; îți garantăm că vei fi băgat în seamă.